پس از شکست سنگین ساینا درون برابر تندر 90 دست دوم درون مرحله اول لیگ خودرهای 25 الی 35 مـیلیون تومانی دیجیـاتو کـه طی سه روز گذشته بر اساس نظر سنجی شما اتفاق افتاد، پژو 405 یا سمند LX نوبت بـه راند دوم دیجی لیگا و مصاف سمند موتور ملی (EF7) درون برابر پارس LX رسیده است.
اما نخست نگاهی داشته باشیم بـه نتایج حاصل از رقابت ساینا با تندر 90 دست دوم. پژو 405 یا سمند LX درون اولین مصاف دیجی لیگا (جام حذفی دیجیـاتو) بیش از 2000 نفر از شما مخاطبان گرامـی درون وب سایت و بیش از یک هزار نفر از اعضای کانال تلگرامـی دیجیـاتو درون دیجی لیگا شرکت د.
جالب آنکه نتایج حاصل شده درون وب سایت به منظور ساینا اندکی امـیدوار کننده تر از نتایج کانال تلگرامـی بوده اند، آنچنان کـه طبق نتایج موجود درون دیجیـاتو حدود 20 درصد از اعضا بـه ساینا رای داده اند اما درون کانال تلگرام این رقم از 15 درصد فراتر نمـی رود.
به هرحال آنچه واضح هست آنکه عموم مشتریـان تندر 90 دست دوم را حتی علیرغم ریسک های احتمالی خرابی های فنی و طراحی ظاهری غیر جذابش بـه خودروی صفر کیلومتری مانند ساینا ترجیح مـی دهند و در واقع اختلاف نتایج بـه حدی محسوس هست که بـه نوعی مـی توان گفت قیمت گذاری ساینا (حدود 28 مـیلیون تومان) اساسا از سوی سایپا بـه شکل اشتباهی انجام شده است.
در واقع با توجه بـه این نتایج ساینا با قیمت 28 مـیلیون تومان حتی درون مقابل خودروهای دست دوم نیز شانسی به منظور رقابت درون بازار ندارد و بهتر هست که سایپا با تعدیل قیمت، این محصول نـه چندان محبوب را درون رده های قیمتی پایین تری عرضه کند.
حالا بـه سراغ مرحله دوم دیجی لیگا و انتخاب سخت و دشوار بین سمند EF7 و پارس LX مـی رویم.
همانطور کـه مـی دانید هر دو خودرو بر روی پلت فرم و ساختار کلی یکسانی شکل گرفته اند و مـیراث دار پژو 405 کبیر هستند، اما ظاهرا سمند از نقطه نظر ایمنی اندکی از پارس بهتر ظاهر مـی شود هرچند تاکنون (بعد از گذشت 15 سال از معرفی سمند) اطلاعات دقیق تست های تصادف این محصول توسط ایران خودرو منتشر نشده است.
تفاوت های ظاهری دو خودرو اظهر من الشمس هست و شما بـه خوبی مـی توانید درون این مورد قضاوت کنید، البته حتما اذعان کرد کـه اصلاحات طراحی سمند درون چند سال اخیر درون راستای صحیحی انجام شده اند، به منظور مثال چراغ های بزرگ عقب درون مدل های جدید کوچکتر شده اند و برخی قطعات مشکی رنگ روی سپر جلو و جلوپنجره درون سال های اخیر همرنگ بدنـه شده اند.
اما مـهمترین بخش تفاوت دو خودرو بـه مسائل فنی باز مـی گردد، پارس LX چند از موتور 1.6 لیتری مشترک با 206 تیپ 5 با کد فنی TU5 بـه قدرت 110 اسب بخار نیرو مـی گیرد و به ترمز های چهارچرخ دیسک مجهز است.
سمند حاضر درون دیجی لیگا اما با موتور ملی با کد فنی EF7 مجهز شده هست که با حجم 1.7 لیتر نمونـه ارتقا یـافته و به روز رسانی شده از TU5 پژوست و قرار بود بـه عنوان اولین موتور ملی پایـه گاز سوز ایران عرضه شود.
اما خریداران سری اول سمند های EF7 بـه دلیل تقارن زمانی تولید این محصول با اجرایی شدن تحریم های صنعت خودرو با مشکلات عدیده ای درون مورد دوام و تعمـیر و نگهداری این پیشرانـه ها مواجه شدند، روغن ریزی شدید قسمت اویل ماژول، سوختن واشر سرسیلندر درون کارکرد های بسیـار پایین و کمبود قطعات یدکی باعث شد که تا این پیشرانـه از همان ابتدای کار درون بازار بدنام شود.
البته ایران خودرو درون سال های اخیر بـه تدریج مشکلات این پیشرانـه را رفع کرد و این روزها از نظر دوام فنی تفاوت چندان فاحشی بین موتور EF7 و TU5 وجود ندارد، اما درون مجموع پیشرانـه ملی (EF7) اندکی مُدرن تر و پر قدرت تر (113 اسب بخار قدرت) بوده و در تیراژ کمتری تولید مـی شود.
همـین مسئله نیز باعث شناخت کمتر مکانیک ها و کمتر بودن تعداد قطعات یدکی موتور EF7 درون بازار نسبت بـه TU5 شده است. پژو 405 یا سمند LX درون واقع TU5 کـه قدمتی 12 ساله درون ایران دارد خود نیز هنوز با مشکلاتی مواجه هست که راهکار مشخصی به منظور آن ها وجود ندارد و همـین نکته برخی مشتریـان را درون مورد نگهداری از موتورهای جدیدتر ایران خودرو نگران مـی کند.
جالب تر آنکه متاسفانـه هر دو خودرو نیز کم و بیش با مشکل عدم هماهنگی کامل گیرببا پیشرانـه مواجه اند و این مسئله که تا حدی نارضایتی مصرف کنندگان را بـه دنبال داشته است، اما EF7 بـه لطف تکنولوژی هایی نظیر زمان بندی متغییر سوپاپ ها، درون مجموع قدرت و کشش بیشتری نسبت بـه TU5 ارائه مـی دهد.
قیمت و شرایط بازار
این روزها خرید سمند EF7 با بودجه ای درون حدود 31 الی 33 مـیلیون تومان بسته بـه سطح تجهیزات و مشخصات خودرو امکان پذیر است، اما پارس LX علیرغم قیمت 33 مـیلیون تومانی رسمـی فقط درون شرایط غیر نقدی بـه فروش مـی رسد و همـین مسئله نیز باعث ایجاد بازار سیـاه به منظور این خودرو و رسیدن قیمت آن درون بازار بـه 35 الی 37 مـیلیون تومان شده است.
بنابراین قیمت رسمـی این دو خودرو بر روی کاغذ تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد اما درون واقعیت، پارس مقداری گران قیمت تر از سمند درون بازار عرضه مـی شود، حال انتخاب با شماست کـه سمند EF7 با پیشرانـه مُدرن و کم مصرف تر و قیمت کمتر را بـه پارس LX با ظاهری مربوط بـه 15 سال قبل و قیمت گران تر ترجیح مـی دهید و یـا با توجه بـه جذابیت ظاهری و مشخصات پارس، بـه سراغ این شیر سالخورده و محبوب مـی روید.
[شما انتخاب کنید؛ پارس LX یـا سمند EF7 - دیجیـاتو پژو 405 یا سمند LX]
نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Thu, 22 Aug 2019 08:38:00 +0000