پیشتر درون مطلبی بـه معرفی کامل چانگان CS35 محصول جدید چینی و مونتاژی سایپا کاشان پرداخته بودیم. کیفیت خودرو چانگان چند ستاره است این کراس اوور چینی هفته گذشته درون اختیـار عده ای از خبرنگاران قرار گرفت که تا برای نخستین بار توسط رسانـه ها بـه چالش کشیده شود.

خوشبختانـه نسخه مونتاژی نسبت بـه نمونـه وارداتی چندان پیرایش نشده و از نظر تجهیزات رفاهی تقریبا درون سطح یکسانی قرار دارد. کیفیت خودرو چانگان چند ستاره است از جمله تجهیزات رفاهی CS35 مـی توان به سنسور نور،کروزکنترل، کیفیت خودرو چانگان چند ستاره است دکمـه های تنظیم صدا از روی فرمان، صندلی شش حالته راننده، تودوزی چرم، آینـه های تاشو برقی، چراغ های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ و سانروف اشاره کرد.

جالب تر آنکه درون نمونـه مونتاژی چراغ مـه شک بـه سپر جلو افزوده شده هست و از این رو مـی توان این نکته را نقطه تمایز ظاهری نمونـه های مونتاژی و وارداتی دانست.

هرچند عمده خریداران مدل وارداتی کـه سال 93 درون حدود 85 مـیلیون تومان به منظور چانگان CS 35 پرداخته اند و خودرو خود را با ماه ها تاخیر تحویل گرفتند، حالا از قیمت گذاری نسبتا مناسب سایپا و افت قیمت قابل توجه خودرو خود درون عذابند ولی مـی توان این نوید را بـه مشتریـان قدیمـی سری وارداتی داد کـه حالا بـه لطف مونتاژ شدن این خودرو، نگرانی آن ها بابت خدمات بعد از فروش و تامـین قطعات یدکی که تا حد زیـادی مرتفع خواهد شد.

بنابراین مـی توانند بـه جای فروش بـه نگهداری بلند مدت خودرو چینی اصیل خود بیـاندیشند بلکه ضرر 20 مـیلیونی اولیـه که تا حدی جبران شود.

به لطف وجود این خریداران فداکار، حالا سایپا دید بهتری نسبت بـه شرایط خدمات بعد از فروش CS 35 پیدا کرده هست  و برخی نقاط ضعف را نیز تصحیح کرده، به منظور مثال ظاهرا تنظیم ECU خودروهای وارداتی مناسب شرایط روسیـه بوده و سیستم کولر خودروهای وارداتی نیز کارایی لازم را نداشته کـه با انجام تمـهیداتی هر دو مشکل رفع شده است.

همانطور کـه از تصاویر مشخص است، چانگان CS35 بـه خصوص درون رنگ های قرمز و آبی خودرو جذاب و نسبتا زیبایی هست و مسلما دل بسیـاری خریداران را بـه لطف این طراحی خوب خواهد بُرد.

اما درون فضای درون کابین اثر چندانی از شعار انتخابی سایپا به منظور این خودرو دیده نمـی شود و نمـی توان "کیفیت را لمس" کرد.

قیمت نـهایی چانگان سی اس 35 حدود 64 مـیلیون تومان د نظر گرفته شده اما سری اول این خودرو با قیمت 62 مـیلیون تومان بـه فروش مـی رسد.

هرچند طراحی داخلی نیز همانند طراحی بیرون بـه خوبی انجام شده و ارگونومـی کابین و فضای داخلی نیز مناسب بـه نظر مـی رسد، اما کیفیت نـه چندان جالب پلاستیک های تریم داخلی، نشان مـی دهد کـه این چانگان هم کیفیت متفاوتی نسبت بـه سایر خودروهای چینی درون چنته ندارد و از متریـال مشابهی شکل گرفته است.

پس از روشن پیشرانـه حرکت عقربه های دور موتور و سرعت سنج کـه یک حرکت رفت و برگشتی که تا انتها انجام مـی دهد، راننده را بـه یـاد خودروهای اسپرت مـی اندازد اما صدای پیشرانـه چهار سیلندر و 1.6 لیتری با 123 اسب بخار قدرت اعلامـی سایپا، نشان مـی دهد کـه ارتباط خاصی بین این چانگان و یک خودرو اسپرت وجود ندارد.

عملکرد پدال‌ها هرچند به‌موقع و پاسخگو هست اما درون چند ثانیـه اول بـه نظر مـی‌رسد کـه خودرو چندان تمایلی بـه حرکت پرشتاب ندارد. این موضوع بـه گیربکس‌ خودرو برمـی‌گردد هرچند کـه ممکن هست این ایراد صرفا درون خودرو مورد آزمایش ما باشد چرا کـه تعدادی از این خودروها کـه برای آزمایش خبرنگاران درون نظر گرفته شده اند کـه شرایط یکسانی ندارند.

برای مثال این خودرو، پیش‌تر به منظور آموزش کارکنان فنی سایپا، باز یـا دمونتاژ شده و سپس دوباره آن را مونتاژ کرده‌اند و به همـین دلیل هم هیچ یک از مجموعه های الکترونیکی خودرو کار نمـی کند.

با همـه این‌ها بعد از گذشت مدتی کوتاه CS35 خود را باز مـی‌یـابد و شتاب بـه حد قابل توجهی مـی‌رسد کـه مـی‌توانیم آن را به منظور استفاده روزمره کافی بدانیم.

در مجموع با توجه بـه عملکرد سایر خودروهای حاضر درون تست مـی تواند تخمـین زد کـه شتاب صفر که تا صد چانگان CS 35 مـی تواند درون حدود 15 ثانیـه باشد کـه در محدوده خودروهای نسبتا کُند قرار مـی گیرد.

با ورود سریع بـه پیچ‌ها یکی دیگر از مشخصه‌های این چانگانِ کاشانی رو مـی‌شود، CS 35 درون محور عقب پایداری  قابل قبولی دارد. هرچند این مساله درمورد چرخ‌های جلو صادق نیست و اگر سرعتتان از حدود 65 کیلومتر درون ساعت بیشتر باشد محور جلو بـه سادگی تمایل خود را به منظور کم فرمانی و عدم اجرای درست دستورات راننده نشان مـی‌دهد.

البته طبیعتا سرعت ناپایداری ارتباط زیـادی با زاویـه ورود بـه پیچ و کیفیت آسفالت دارد و نمـی توان 65 کیلومتر درون ساعت را به منظور هر پیچ و هر جاده ای معتبر دانست.

این مساله مـی‌تواند علل گوناگونی داشته باشد اما آنچه ما بطور تجربی بـه آن رسیدیم این هست که عدم توزیـه مناسب وزن باعث مـی شود که در سرعت‌های بالا چسبندگی چرخ‌های جلو از دست برود.

با رها گاز یـا وارد فشار اندکی روی پدال ترمز، وزن خودرو بـه جلو تمایل پیدا کرده، چسبندگی این محور افزایش یـافته و درنـهایت مشکل کم فرمانی حل مـی شود.

شاید با تعویض تایرهای چینی با نمونـه های بهتر و مرغوب تر از شدت این مشکل که تا حد زیـادی کاسته شود، اما نکته اساسی این هست که CS 35 مونتاژی سایپا از سیستم پایداری الکترونیکی (ESP) بی بهره است.

این درحالیست کـه مـیزان تاثیر گذاری این سیستم درون ایمنی خودرو دست کمـی از ABS ندارد و نصب آن به منظور تمام خودروهای اروپایی اجباری شده است، اما خودروسازان ایرانی و حتی وارد کنندگان خودروهای چینی معمولا این سیستم را از محصولات خود حذف مـی کنند.

نتیجه تست تصادف چین، چهار ستاره ایمنی (خودرو مجهز بـه 4 کیسه هوا) بوده است.

تعلیق و فنربندی چانگان CS 35 چندان پیشرفته نیست اما کارایی نسبتا مناسبی دارد و با توجه به دست‌اندازهای مخصوص تعبیـه شده درون مسیر آزمایش فنیِ سایپا کاشان، خیـال مارا از این بخش راحت کرد، البته این بـه این معنا نیست کـه حتی به منظور یک لحظه تصور آفرود رفتن با چانگان CS35 بـه ذهنتان خطور کند و این عملکرد مناسب صرفا ویژه جاده‌های شـهری است!

نکته دیگری کـه باید درنظر بگیریم این هست که علیرغم عملکرد مناسب سیستم تعلیق و ترمز، گیربنـه‌چندان لذت بخش یکی از ایرادات این چانگانِ سایپایی است.

تکنولوژی قدیمـی این گیربتیپ ترونیک یکی از علت‌های همان مکث‌های مذکور درون شتاب‌گیری اولیـه هست و درون حالت دستی تاخیرهای محسوسی را از خود نشان مـی‌دهد بطوری کـه پس از مدتی حالت D و اتوماتیک را بـه دستی آن ترجیح مـی‌دهید.

گشتاور 160 نیوتن‌متری باعث شده که تا در سربالایی 20 درجه موجود درون مسیر آزمایش فنی، خودرو عملکرد مشخصی داشته باشد و از عهده انتظاراتمان برآید البته درصورتی کـه خودرو را درون این شیب متوقف کنید و دوباره بخواهید بالا بروید متوجه اندکی عقب‌گرد و سپس فشار زیـادی کـه به موتور مـی‌آید، خواهید شد.

بنابراین مشخص هست که اگر با وزن زیـاد (بار و مسافر) درون یک مسیر سربالایی بـه ترافیک برخورد کنید، فشار زیـادی بـه اجزای فنی این کراس اوور چینی وارد مـی شود و ممکن هست عطای شیب پیمایی را بـه لقایش ببخشید.

نتیجه نـهایی

با دو دیدگاه مثبت یـا منفی مـی توان بـه چانگان CS35 نگریست.

مثبت از آن جهت کـه در شرایط فعلی بازار خودرو کـه علاقه زیـادی بـه خودروهای کراس اوور ایجاد شده، نمونـه های اتوماتیک (حتی چینی) بیش از 75 مـیلیون تومان قیمت مـی خورند و حالا CS 35 با قیمتی مناسب تر و ظاهر جذاب خود مـی تواند دل بسیـاری افراد را شاد کند.

از سوی دیگر ابعاد و اندازه، مشخصات فنی و امکانات رفاهی، اکثر افراد را به منظور زندگی روزمره شـهری راضی مـی کند و از این رو مشتریـان کم توقع احتمالا از انتخاب CS 35 پشیمان نخواهند شد، البته بـه شرطی کـه سایپا درون زمـینـه خدمات بعد از فروش این مدل خوب عمل کند.

اما دیدگاه منفی یـا کمـی سخت گیرانـه ای نیز وجود دارد کـه معمولا زاویـه دید افرادی هست که مشخصات فنی این خودرو را با سایر مدل های موجود درون بازار مقایسه مـی کنند.

جایی کـه نسبت نیرو بـه وزن یـا تکنولوژی گیرباین مدل عملا تفاوتی با امثال 206 اتوماتیک ندارد و به سبب ناشناخته بودن برند چانگان، طبیعتا از نظر خدمات بعد از فروش و عرضه قطعات یدکی نیز ریسک بیشتری نسبت بـه سایر خودروهای تولید داخل یـا حتی چینی هایی کـه چند سال سابقه مونتاژ دارند، وجود خواهد داشت.

در واقع پرداخت چنین بهایی و پذیرفتن ریسک خرید یک خودرو چینی، با توجه بـه مشخصات فنی کاملا معمولی این مدل منطقی نیست و شاید قبول ریسک خرید یک خودرو دست دوم شناخته شده با قیمت 60 مـیلیون تومان بـه مراتب پذیرفتنی تر باشد.

به خصوص کـه با چنین بودجه ای خودروهای نسبتا قابل قبولی از مزدا 3 نسل قبل گرفته که تا تویوتا کرولا قدیمـی و حتی کیـا پیکانتو 2014 قابل انتخاب هست که این آخری اتفاقا گارانتی هم دارد.

از منظر این افراد پرداخت 62 مـیلیون تومان به منظور چانگان CS35 بـه عنوان یک خودرو چینی کـه اساسا کاربرد درون شـهری دارد، توجیـه پذیر نخواهد بود مگر آنکه خودرو دیگری را به منظور استفاده مسافرتی درون اختیـار داشته باشید و چانگان را بـه عنوان خودرو دوم به منظور رفت و آمد روزمره استفاده کنید.

طبیعتا دیدگاه هر دو دسته درست هست و نمـی توان درون شرایط فعلی کـه زمانـه قحط الرجال خودروهای خوب و با کیفیت است، بـه خریداران یـا منتقدان محصولات چینی خُرده گرفت، اما آنچه واضح هست اینکه شاید CS35 طراحی یـا کیفیت فنی قابل قبولی (نسبت بـه خودروهای تولید داخل) داشته باشد، اما از نظر فنی به منظور استفاده خانوادگی درون جاده ها نمـی تواند قدرتمند ظاهر شود و پشت فرمان این خودرو ناچارا باید اتوبان قزوین رشت را بـه جاده چالوس ترجیح دهید.

: کیفیت خودرو چانگان چند ستاره است




[بررسی دیجیـاتو؛ چانگان CS35 مونتاژی سایپا، کراس اووری به منظور ... کیفیت خودرو چانگان چند ستاره است]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Thu, 19 Jul 2018 15:48:00 +0000